Nytt bedrägeri via Swish - så undviker du att bli lurad
Bedragare har utvecklat ett nytt sätt att lura intet ont anande svenskar på pengar genom att utge sig för att vara en nära anhörig via SMS och sedan be om Swish-betalningar. Detta bedrägeri har redan drabbat flera personer, och polisen varnar för att det kan bli ännu vanligare framöver.
Så går bedrägeriet till
Några av de fall som rapporterats visar att bedragaren skickar ett SMS där de utger sig för att exempelvis vara ens barn. Ett vanligt meddelande kan lyda:
”Hej mamma! Jag har tappat min gamla mobil i sjön. Det här är mitt nya nummer, spara det! Radera gärna det gamla också. Kan du skriva OK när du gjort det?”
Till en början kan meddelandet kännas trovärdigt. När man svarat, fortsätter bedragaren ofta med att be om pengar:
”Alltså jag är så stressad nu... Håller på att försöka logga in på banken från nya mobilen men det funkar inte. Behöver verkligen hjälp. Kan du swisha 2 800 kr till ett företagskonto? Det är en faktura som förfaller idag. Jag betalar tillbaka ikväll när jag fått igång allt.”
Om man fortsätter att svara kan bedragaren därefter be om en överföring till ett Swish-nummer, vilket nästan alltid innebär att pengarna är förlorade.
Viktiga råd för att undvika bedrägerier
- Tänk efter extra noga innan du skickar pengar, även om meddelandet verkar komma från en anhörig.
- Ring alltid upp personen på ett nummer du vet är äkta för att verifiera att det verkligen är de som kontaktar dig.
- Var misstänksam mot brådskande begäran om pengar, särskilt om det handlar om nya telefonnummer eller konstiga försök att förklara problem med bankinloggningar.
Vad gör du om du drabbas?
Om du misstänker att du blivit utsatt för detta bedrägeri bör du omedelbart kontakta polisen och lämna all information du har om kontakten och eventuella transaktioner.